Arnout van Albada

Toon beschikbaar werk
info

Biografie

“Mijn schilderijen moet je niet te veel willen interpreteren. De eenvoud en het monumentale karakter van mijn composities zie ik zelf als hun belangrijkste kwaliteit.”

Arnout van Albada (Groningen, 1968) is de jongste van de kunstenaars die regelmatig bij galerie Mokum exposeert. Sinds 1997 is hij aan deze galerie verbonden. Opgeleid aan de Academie Minerva in Groningen heeft hij zich geplaatst in de rij van stillevenschilders die op fijnrealistische wijze hun voorstellingen uitwerken met groot technisch vakmanschap.

Van Albada schildert eenvoudige composities waarin een enkel object of een aantal voorwerpen worden afgebeeld: een porseleinen schaaltje, een schelp, een bord vol frambozen of met een touwtje gebundelde vissen. Het aanzicht op de voorstelling is van opzij, min of meer op ooghoogte of van boven, vanuit vogelvluchtperspectief. Wat opvalt, is de eenvoud van gebruikte middelen om de compositie op te bouwen. Niet alleen het aantal objecten, ook het kleurgebruik is beperkt gehouden. De achtergrond is egaal en onbestemd van kleur.

Soms overheerst het bruin, dan het geel, dan weer het grijs. Een enkele sprekende kleur, zoals het rood van de frambozen geeft levendigheid aan de voorstelling. Het licht is gedempt en strijkt subtiel over de compositie, een zachte schaduw werpend, waardoor het egale achtervlak iets wordt gebroken. Door de strakke, eenvoudige opbouw en het ingehouden kleurenpalet neigt de voorstelling naar een zekere strengheid die door het gebruik van natuurlijke objecten net niet te nadrukkelijk wordt. De willekeurig ronde vormen van de frambozen of de elegant gebogen schelp op het kistje scheppen beweeglijkheid en houden de aandacht van de toeschouwer vast. Op deze manier creëert hij een sfeer van tijdloosheid en van tijdelijkheid.

Naast stillevens schildert Van Albada af en toe portretten. Ook honden zijn een terugkerend thema, verbeeld in een verstilde setting: slapend, zittend op een stoel, etc. Maar in deze werken is de emotie van verstilling vluchtiger. We weten dat de hond niet lang op die stoel zal blijven zitten of zal blijven slapen. Het tijdelijke van het moment is nadrukkelijker aanwezig.

Hoewel elk onderwerp dat hem op een of andere manier ontroert, zich leent om geschilderd te worden, kiest Van Albada vaak voor het stilleven. Hierin kan hij zich toeleggen op het maken van overzichtelijke monumentale composities, waarin een zacht strijklicht en subtiele kleurcontrasten een evenwichtig geheel vormen. Inspiratie voor zijn onderwerpen haalt hij uit zijn omgeving: wat hij om zich heen ziet en wat hem boeit of ontroert. De voorwerpen zijn vaak klein, kwetsbaar en vergankelijk. Juist deze eigenschappen laten zich mooi vastleggen in dunne lagen olieverf. Op een gekleurde ondergrond wordt een monochrome onderschildering gemaakt van eitempera. Daarna bouwt hij met half transparante lagen olieverf de voorstelling op. Op het eerste gezicht lijken van Albada’s schilderijen zeer fijn geschilderd, maar bij nadere beschouwing valt op dat niet elk detail wordt uitgewerkt. Het gaat in de eerste plaats om de suggestie van aanwezigheid. Kleur en sfeer acht de kunstenaar daarvoor even belangrijk als de exactheid van details.

In een stukje over Albada in het tijdschrift Tableau wordt daarnaast recht gedaan aan het feit dat hij een absolute expert is in het kiezen van verrukkelijke en aanlokkende onderwerpen. Etenswaren, verpakte etenswaren en verpakkingen op zich schildert hij met oog voor de kleinste details en met subtiele kleurcontrasten. Hierdoor krijgen ze iets magisch en lijkt het alsof je de etenswaren haast kunt proeven. Albada’s fascinatie voor eten stamt uit zijn kindertijd, want thuis was de kwaliteit van eten namelijk een belangrijk thema. Vooral het ongrijpbare van voedsel vindt Albada interessant. Maar hoewel de objecten die hij gebruikt vergaan, blijven ze in zijn schilderijen altijd even mooi en vers.

Exposities


Geïnteresseerd?

 

Wij hebben meestal werk van deze kunstenaar in stock. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Contact »

contact

Arnout van Albada

Informatie over kunstwerk in stock

top