Bernardien Sternheim

Toon beschikbaar werk
info

Biografie

“De kern van schilderen voor mij is het communiceren over iets. Communiceren is heel erg moeilijk. Schilderen is mijn manier om dit te doen”.

Bernardien Sternheim (Amsterdam, 1948) volgde haar opleiding aan de AKI in Enschede. Ze heeft al van jongs af aan schilder willen worden. Schilderen is een obsessie voor haar, maar wel iets dat ze met veel plezier doet. Centraal in het werk van Sternheim staat de mens. Deze wordt in al zijn kwetsbaarheid neergezet: in ontroerende of juist confronterende situaties. We zien vrouwen achter het raam, terwijl de mannen voorbij paraderen. Een man en een vrouw die elkaar een kus geven temidden van een menigte mensen. Sternheim verbeeldt in haar werk enkel het meest noodzakelijke om het verhaal begrijpelijk te maken. Het schilderen van deze beelden is voor Sternheim een manier om gevoelens, confrontaties en emoties te verwerken en om commentaar te geven op wat gebeurd is. Zij verbeeldt dit door verhalende schilderijen en zelfportretten. Beide genres keren steeds terug in haar oeuvre.

” Mijn werk is sterk autobiografisch, de recente zelfportretten laten aspecten zien die veelbetekenend voor mij zijn.”
Als voorbeeld geeft Sternheim het werk Life (2012), wat ze heeft gemaakt na het overwinnen van een ernstige ziekte. Het refereert naar wat Sternheim voelt als een ‘tweede kans’. Sternheims kracht ligt in het herkenbaar maken van de emoties voor de toeschouwer en de dramatiek waarmee zij ze verbeeldt.
Ook het schilderij Uit de hoge hoed (2014), heeft te maken met het overwinnen van de eerder genoemde ziekte. Het refereert naar de kunstenaar als illusionist die de dood tot drie keer toe te slim af is geweest. Maar Sternheim geeft alle ruimte voor een eigen interpretatie. Zo kan dit werk ook worden gelezen als het betoveren van de kijker door de schilder; de verwondering over het geschilderde. Vervreemdend en tegelijk herkenbaar. Sternheims schilderijen roepen bij vrijwel iedereen vragen op en dat is precies wat de kunstenares beoogt: niet het werk beoordelen op de vakkundig verbeelde voorstelling  maar het nadenken over de betekenis ervan. Ze weet een ruimere betekenis te geven aan gevoelens door de kijker niet alles kant en klaar aan te reiken. Ze geeft hoogstens aanwijzingen, zodat we in een bepaalde richting zoeken, maar verder alle ruimte hebben voor onze eigen fantasie.

Een thema dat de kunstenares veelvuldig gebruikt, is de verhouding tussen man en vrouw. Verschillende werken gaan over de verwerking van een liefdesrelatie die mis liep, terwijl haar meer recente werken gaan over nieuwe ontmoetingen. Haar zelfportretten drukken veeleer universele emoties uit als verdriet, eenzaamheid, vergankelijkheid van schoonheid, de verhouding van de mens met het eigen lichaam en de omgang met anderen. In feite gebruikt Sternheim haar zelfportret slechts als model, niet als een middel tot zelfonderzoek.

Door middel van uitgewerkte figuurstudies en een sterk licht-donker contrast, die de invloed van Pyke Koch (1901-1991) laten zien, zet ze haar voorstellingen neer. Sommige figuren zijn verzonnen, maar ze gebruikt veelal familie, vrienden en zichzelf als model en vertelt zo haar eigen verhaal. Dat is niet altijd even vrolijk maar, zo stelt de kunstenaar, de wereld is in wezen ook niet leuk.
De opzet van een schilderij vindt intuïtief plaats, zo werkt ze direct en gepassioneerd. Al schetsend komt de voorstelling uiteindelijk tot stand. Ze heeft geen vooraf opgezet idee in haar hoofd van wat ze gaat maken, het ontstaat als vanzelf. Na de schetsmatige opzet schildert ze met steeds kleinere kwasten. Dat vraagt zoveel concentratie, dat de passie wordt omgezet in meditatie. Dit is een heel andere fase dan in het begin: het begin is het schilderij opzetten en verzinnen en dat is leuk, zo stelt Sternheim. Daarna is het ‘zelfdwang en worstelen tot de laatste snik.’

Exposities


Geïnteresseerd?

 

Wij hebben meestal werk van deze kunstenaar in stock. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Contact »

contact

Bernardien Sternheim

Informatie over kunstwerk in stock

top